Examen en vervolgens een weekendje skiën bij de worldcup!

Afgelopen week stond ik weer in de rondte te springen vanwege het noorderlicht. Dit keer had ik wel aan mijn camera gedacht, alleen jammer dat deze na vijf foto's leeg was.. Het was ongelofelijk zo fel noorderlicht hebben we nog niet gezien, het zweefde over een heel groot deel van de lucht. Ik heb nu eindelijk mijn eerste zelfgemaakte foto van het noorderlicht.

Afgelopen week moesten we een essay schrijven van 3-5 pagina's en op vrijdag hadden we een examen. Dit hielt in dat we een hike moesten plannen voor een groep Russen. Dit was een drukke theorieweek maar niet vervelend. Naast de essay en het examen waren Marije en ik ook nog druk opzoek naar hoe en waar we konden gaan skiën/snowboarden in het weekend. We kwamen tot de conclusie dat het toch wel vrij duur zou worden met veel reistijd.

Tot Margo met het feit kwam dat een jongen die we kennen naar de worldcup ging in Levi. Levi was ook de plaats waar we wilde gaan skiën. Uiteindelijk konden we met hem mee terugrijden en hij had ook accommodatie voor ons maar dan moesten we wel sneeuwscheppen, dat is uiteraard geen probleem voor ons. Even later werd ons ook nog een lift aangeboden door een van onze tutoren want haar zus ging toevallig ook aan de worldcup dat weekend. Helemaal top, dus ging ik met de twee andere Nederlandse meiden naar Levi.

Na ons examen op vrijdag ochtend vertrokken we meteen naar Kittilä waar we gingen overnachten. Kittilä ligt zo'n 35 km van het skigebied Levi. Onderweg zagen we het landschap veranderen, hoe verder we kwamen hoe meer sneeuw er lag en hoe kouder het werd. Zo nu en dan moesten we even stoppen voor een paar rendieren die wilde oversteken en dan konden we weer verder. Onderweg moest ik even het adres uit mijn rugtas halen van onze bestemming, maar de achterklep was vastgevroren dus dat was nog even een uitdaging. Eenmaal aangekomen bij het huis in the middle of nowhere stonden Mikko en zijn vriendin op ons te wachten en we verbleven bij hun in huis voor dat weekend.

Zaterdag ochtend begonnen we de dag met wat sneeuw scheppen rondom hun huis. Op de plek waar de auto staat en rondom het huis word de sneeuw tegen het huis aangegooid als extra isolatie. En toen was het ski tijd!!!!! Voor dat we het wisten zaten we met z'n drieën met een big smile en kriebels in de lift naar boven. Na 2 bochten skiën had je meteen weer het gevoel te pakken en gingen we met volle vaart naar beneden. We hebben 6 uur lang geskied met ongeveer 10 minuten pauze. We wisten niet meer van ophouden.
Op een gegeven moment waren we op een piste waar het in de top behoorlijk hard sneeuwde en slecht zicht was maar waar we de hele piste een uur lang voor ons alleen hadden.
Aan het eind van de dag hebben we voor het stel gekookt. Daarna zijn we heerlijk de hout gestookte sauna in gedoken en hebben we eindelijk voor het eerst na de sauna in de sneeuw gerold.

De volgende dag stond de vriendin van Mikko om half 6 in paniek aan onze deur dat we snel moesten komen helpen omdat de garage van de auto was ingestort vanwege de sneeuw. Toen stonden we daar met slaperige om 5.30 uur met alle kracht een garage op te tillen terwijl zij de auto er snel uit reed. Ja ja in Lapland maak je nog eens wat mee. Daarna doken we snel weer ons bed in om na 1,5 uur weer sneeuw te scheppen want er was inmiddels weer 5 cm sneeuw gevallen. Daarna gingen we door naar de worldcup slalom want die was uiteraard ook dat weekend in Levi. Heel raar om daar live bij te zijn. Normaal gesproken zie je het alleen maar op tv.
Tegen de avond gingen we weer met grote tegenzin weer terug naar Tornio.

Wat kunnen die Finnen goed in de sneeuw en op ijs rijden, die meid van 22 waarbij we in de auto zaten scheurde er op los in de sneeuw. Maar iedereen rijdt hier uiteraard met goede winterbanden met spikes.

Deze week gaan we de wintertrip voorbereiden voor volgende week. We gaan dan hiken, langlaufen, skien/snowboarden en misschien zelfs een huskyslee trip maken. Ik ben verantwoordelijk voor de organisatie van volgende week donderdag en dan gaan we de hele dag skiën en snowboarden. Mijn plan is dan om dan te gaan snowboarden. Ik heb er nu al zin in!

Nog maar drie kleine weken en dan is het al weer voorbij, nog maar even volop genieten van alle ervaringen en nieuwe indrukken dus!

Reacties

Reacties

Marlieke

Geniet er nog even lekker van Juul! Voordat Ke het weet sta je de verhuisdozen weer uit te pakken hier in nimma!
Dikke kus!

Job

Wat zal jij het saai gaan vinden in NL, Juul...Geen sneeuw, geen sauna, geen husky's, maar gewoon in de schoolbankjes.

Have fun de laatste weekjes!

X

an

En weer een pakkend verhaal over intense winterse
belevenissen. Kreeg koude rillingen bij het zien van tintelende krakende vorsten op de foto`s. Geniet ze!!!!xje

jose

Alweer een tijd geleden, dat ik je een mailtje stuurde...heb weer genoten van je "coole"verhalen.
Hier is het voor jouw gevoel gewoon herfst, maar wie weet ligt er over een paar weken wel sneeuw.
En wie weet, heeft Maartje dan haar baby! Ik verheug me erg op dit kindje....en natuurlijk ook op jou, ...jou weer te zien...dag lieve Juul, geniet nog maar van de komende weken.
of moet ik zeg......geniet nog maar een poosje door.
Liefs....Joos

Tinka

Hoi Juul,
Wat een mooie verhalen zeg. En super gave foto's. Ik had aan je moeder gevraagd of ik je blog ook kon lezen. Wat een ervaringen. 20 uur in je eentje in het bos... stoer! En ik zou die Husky puppy zeker meenemen als souvenir, gewoon in je handbagage. Haha.
Geniet nog van alles.

Groetjes Tinka (en ook van Niels)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!