Welkom in Lapland met -14!

Het heeft even geduurd maar bij deze weer een verhaal uit het koude Lapland. Inmiddels is de vrije week in de herfstvakantie helaas al voorbij. Dat was echt een geweldige week, met Florian hier. We hebben toen zelfs nog 2 dagen behoorlijk wat sneeuw gehad in Rovaniemi toen we bij de Kerstman op bezoek gingen. Best raar om zo veel sneeuw te hebben midden oktober. Helaas moest ik in Oulu op donderdag al weer afscheid van hem menen na 6 super dagen. Die donderdag nam ik de 8uur durende treinreis naar Helsinki naar mijn ouders die daar heen waren gekomen. Super fijn om weer even lekker verwend te worden en om in een stad te zijn. Ik wist niet dat ik zo gelukkig kon worden van een grote stad met lekker veel mensen en drukte. Op zondag moest ik helaas vroeg al weer terug met de trein, al rijdend zie je toch wel veranderingen in het landschap en je ziet hoe de bevolkingsdichtheid veel dunner word naar mate je verder naar het noorden gaat. In Helsinki was het heerlijk 10 graden, lekker warm dus. Eenmaal aangekomen in Tornio snel de handschoenen aan en muts op in -5.

De week na de Autumn break gingen we een adventure project voorbereiden voor de 15/16 jarige studenten hier in Tornio. Een drukke week met veel voorbereidingen en overleg. In deze week zagen we de tempratuur op de thermometer in de ochtend op -14 staan. Dit was weer een nieuwe ervaring. In het weekend gingen we naar een ijshockey wedstrijd en fietsen we in de avond rond half 12 terug, ik heb gefietst voor mijn leven, ik dacht dat mijn tenen en wangen eraf zouden vriezen. Gelukkig hebben we een sauna in ons appartement dus daar doken we uiteraard meteen in toen we thuiskwamen.

Afgelopen week hebben we het NUVA project gehad waarbij ik op maandag de leider was van de kennismakingsactiviteiten. Dit was erg leerzaam op het gebied van spellen leiden maar ook planning en samenwerking. Het was een vrij stressvolle week waarbij we bijna iedere dag van 8 tot 18 uur bezig waren maar wel heel erg leuk om te doen. Die 16 jarige pubers hier zijn maar raar hoor, ze luisteren extreem goed zijn ook helemaal niet vervelend naar elkaar. Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren. Wel was het vrij gênant dat niemand ook maar een woord zei tijdens mijn presentatie over Nederland terwijl ik allemaal vragen aan ze stelde. Die Finnen zijn ook heel anders dan Nederlanders, in de bus is het dood stil net als op alle stations of in de trien en ze hebben extreem veel geduld.

Inmiddels is de tempratuur weer gestegen en is het weer boven 0. Gelukkig maar want er waren twee dagen dat we absoluut niet konden fietsen omdat de weg een ijsbaan was. Ik had het uiteraard wel geprobeerd maar toch al gouw de moed opgegeven. De auto's hebben allemaal al spikes op de banden en sommige fietsers ook. De rivier is aan de zijkanten ook al behoorlijk dicht gevroren. Aankomende week word het weer kouder met veel sneeuw.

Het is hier nu om half 5 donker maar om half 4 begint het al te schemeren. In de ochtend begint het licht te worden rond 8 uur a half 9. Het voelt als eind december in Nederland. Soms door de mist heb ik het gevoel dat het de hele dag aan het schemeren is er ligt nu ook geen sneeuw meer die is weg waardoor het ook erg donker is.

Reacties

Reacties

Soof

He Juul, dat was een plots einde van je verhaal! Ben je al depressief van de korte, donkere dagen? ;-) houd vol he, blijf genieten! Je bent er nog maar vier weken... :-0 Hier regent het alleen maar; geen pretje....

Hoe was je trouwens als leider? ( niet mensen met de afstandbediening slaan he... Dat mag daar vast niet)

Geniet van de sneeuw! Xxxxxxies vanuit het regenachtige Nederland

Liefs!!!

juul

hahahaha ik was helemaal vergeten het einden te schrijven, dit is idd wel een beetje een depri eind inderdaad haha... ag ja bij deze mag iedereen het einde er zelf bij bedenken!

Olga

Leuk verhaal weer Juul. Blij het leuk hebben; het eind is alweer in zicht.

Papski

Je mag best wel met de afstandsbediening slaan, hoor Juul. Want wie deed voor hoe dat moet.....??? X papski

Marianne Coenders

Hoi lieve Julia, scandalig dat ik nog steeds niet gereageerd heb op al je leuke verhalen en foto's! Ziet er allemaal goed uit en wat een stoere dingen heb je al gedaan, ik vind zelfs fietsen al stoer met die gladheid!
Je zal nu zo langzamerhand ook wel weer naar huis gaan verlangen? Moet al met al een prachtige ervaring zijn. Zie je weer als je thuis bent. Lieve groet Marianne

Ria

Juul, wat maak je uitgebreide belevingsverhalen! Hartstikke leuk!!!! Gezellig om te lezen . Wat een ervaringen!!!!! Geweldig...... Hier is alles oke. Zijn aan het "restylen"in huis. Het gaat mooi worden!De rommel nemen we maar voor lief.Het meest hak en breekwerk is gedaan,gelukkig. Liefs van ons allen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!