Twee weken vol klimmen

Het is weer een tijdje gelden dat ik wat van me heb laten horen maar we hadden een tentamen dus ik was enorm druk met het lezen van mijn Engelse boek over Adventure Education. Het is gelukkig achter de rug en ik heb het gehaald dus dat scheelt weer een hoop stress.

We zijn de afgelopen twee weken gestart met het klimmen. Zowel bouldering (ongezekerd en dicht bij de grond) als top-roping (gezekerd klimmen). Weer heel fijn om op te staan ´s morgens met het idee we gaan weer klimmen vandaag. We zouden eigenlijk twee dagen buiten gaan klimmen met een overnachting in een tent. Dit werd vanwege de kou op twee verschillende locaties zodat we niet in de tent hoefde te slapen maar uiteindelijk kon het helemaal niet doorgaan omdat het alleen maar regende en dan zijn de rotsen te nat. Jammer maar het was niet anders. Daardoor zijn we andere klim activiteiten gaan doen die we binnen konden doen. We zijn onder andere in zweden naar een grotere klimhal geweest om daar de top-roping te kunnen oefenen.

Toen we naar zweden gingen zagen we voor het eerst sinds een week eindelijk de zon weer. Dat was het heel erg fijn, het was vooral raar om te merken dat je de zon toch wel een beetje mist na een tijdje. Dat wordt nog wat voor de komende tijd met de donkere dagen. De zon was wel een beetje vreemd want het was 14.00uur en het leek alsof hij al weer onder ging, hij komt al niet meer hoog aan de horizon.

Tijdens de lessen van het klimmen zijn we heel veel bezig geweest met safety and risks wat uiteraard zeer belangrijk is bij het klimmen. We doen alles door de ogen van een instructeur, waar moet je op letten wat zijn de risico´s en hoe je moet handelen in bepaalde situaties. Omdat we over een paar weken een project moeten organiseren en leiden voor jongere studenten.

Ik zou het bijna vergeten maar twee weken geleden hebben we in een klein groepje de eskimorol geoefend in het zwembad. Dit is een technieken van het kayaken waarbij je weer terug kan rollen als je omslaat met je kayak. Als je ziet hoe de instructeur het doet dan denk je dat is appeltje eitje. Nou dat valt vies tegen. Er komt een behoorlijke techniek bij kijken en je moet ook nog eens soepele heupen hebben. Maar na lang oefenen en steeds maar weer met je hoofd onder water is het dan toch gelukt. Je moet proberen om met je paddel tegendruk te vinden van het water en je hoofd als laatste uit het water laten komen. Het was super cool om te doen.

De komende week is de week van de traditional skills. We gaan dan naar Aurinkovaarojen Jotos dat is net onder de poolcirkel. Daar gaan aan we volgens mij onze eigen hut bouwen leren hoe je het beste vuur kunt maken en dat soort dingen, ik weet niet precies nog wat we gaan doen. De tweede nacht is de solotrip dan moet je 24 uur alleen in het bos zitten en daar zie ik nog steeds tegen op maar ik moet er maar aan geloven denk ik. Dat word nog een spannende trip in ieder geval, in je eentje slapen onder een zeiltje.
Maar als ik terug ben kan ik gelukkig meteen in de armen van Flo springen want die komt dan gelukkig een weekje langs, daar verheug ik me heel erg op. En daarna komen m´n ouders naar Helsinki en blijf ik nog 3 nachten in Helsinki, super leuk. Dus nog genoeg leuke en spannende dingen voor de boeg!!!

Reacties

Reacties

Job

Spannend hoor Juul, die 24 uur survival in je uppie?
Ze sturen je er alleen op uit als ze zeker weten dat je het aankunt, dus ze hebben alle vertrouwen in je! En ik ook! Heel veel succes!! X

José

Goede morgen Juul,

Weer even een berichtje van mij, ik volg je verhalen vol bewondering en nieuwsgierigheid,.....wat een avonturen en bijzondere ervaringen.
Het lijkt me inderdaad heel gek, zo weinig zon te zien,...maar Juul, ik durf met jouw wel de wildernis in,....
alle vertrouwen in je...dag lieverd, heb het en houd het goed, en veel plezier straks met je lief. x joos

Veerle

Chick,

Wat een gave en leuke activiteiten! De eskimorol lijkt mij maar niks. Dapper hoor!!!
Zet 'm op tijdens je 24 uur survival!

Liefssssss en een dikke kus vanuit Nijmegen!

Francien

Hee Juultje!

Super leuk om te lezen wat je daar allemaal doet! Die survival in je uppie ga je ook makkelijk halen, you are a champion!! ;) En geniet van de tijd met flo en je ouders!! We skypen snel weer! xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!