Traditional skills en 20 uur alleen in het bos

Eindelijk was het zo ver, na veel enge dromen over bossen mocht ik eindelijk 20 uur alleen in het bos zien te overleven.
De eerste dag en nacht bleef de groep nog bij elkaar en stond in het teken van de traditional skills. We gingen eerst aan de slag met hoe je een goed vuurtje kon maken en hoe je hout moest hakken. Iedereen kon voor die nacht met zijn zeil een chelter bouwen, dit mocht alleen of in een groep. Je kon gaan vissen of blauwe bessen plukken (ik kwam terug met een blauwe mond en mijn bak was behoorlijk leeg). Daarna gingen we het eten klaar maken, de biefstuk werd onder het vuur begraven als een soort oven. De zalm werd vast gespijkerd aan een plank en die werd naast het vuur geplaatst. Er werd brood gemaakt op het vuur door een groepje en groentensoep. Ik was bezig met pannenkoeken als toetje. Het duurde een eeuwigheid voordat alles klaar was en ik had heel erg honger. Voor het eten gingen we ook nog even in de sauna die daar was en namen we en duik in het koude meer, heerlijk! Daarna was alles klaar en konden we gaan eten, lang niet meer zo lekker gegeten.

De volgende dag kregen we kort een les over orienteren, hoe je je compas moest gebruiken en hoeveel stappen je maakt in honderd meter om afstand te kunnen berekenen. Dit allemaal zodat ze je konden vinden op je solo plek. Vervolgens mocht je een solo plek opzoeken. Ik was er helemaal klaar voor ik had er zelfs een beetje zin in maar ik vond het wel heel spannend. Je mobiel moest uit en je horloge moest af, de enige elektrische apparaten die je bij je mocht hebben waren je camera en een hoofdlamp. Mijn camera was uiteraard na 3 foto´s leeg, dom dom dom! Vergeten op te laden voor vertrek.
Ik had dezelfde chelter gebouwd als de dag ervoor omdat die zeer effectief was. Ik probeerde een goed gezellig plekje te creeren, ik had een keuken gemaakt en een plekje uitgezocht waar mijn toilet zou zijn. Het begon al snel schemerig te worden dus begon ik rustig met mijn groente te snijden en te gaan koken, zodat ik had gegeten voor het donker werd. Toen het eenmaal donker werd ben ik maar vast mijn slaapzak in gekropen. Ik ben nog even gaan schrijven, je kreeg namelijk de mogelijkheid om een brief te schrijven aan jezelf en die word over een jaar naar ons toegezonden. Toen het eenmaal helemaal donker was ben ik gaan proberen te slapen en vanaf toen heb ik eigenlijk vooral een beetje gewacht tot het weer licht werd wat vrij lang duurde. Toen het eenmaal weer wat lichter begon te worden was ik heel blij en wat relaxter. Ik ben lekker een ontbijt gaan maken voor mezelf en nog een beetje geschreven en rond gesprongen om mijn voeten weer warm proberen te krijgen. Na een tijdje werd ik opgehaald en mochten we weer terug komen. Yeah het zat erop en ik het het overleefd, ik was heel blij! Ik ben graag alleen maar toch liever niet in het bos denk ik..

Eemaal aangekomen bij de rest, iedereen grote verhalen uiteraard, gingen we nog samen lunchen. Ik had in plaats van de word een lekker maiskolf om boven het vuur te houden. Ik had met mijn mes een mooie speer gemaakt en probeerde die met volle kracht in mijn maiskolf te duwen. Helaas brak de stok af en duwde ik met die kracht de stok in mijn hand. Ik schrok me dood, zit je daar met een stok in je hand, bah. Ik kan nu geen kracht meer zetten met mijn linker hand helaas maar vanavond krijg ik hulp want dan komt flo yessss dus dat komt wel goed! Nu is het vakantie, iedereen die ook vakantie heeft: fijne vakantie, geniet er van. Ik hoop dat het gaat sneeuwen hier deze week, die kans is niet super groot maar is aanwezig, i hope so!

Reacties

Reacties

Job

Ik heb het natuurlijk al tegen je gezegd, maar nog maar een keer: Je bent echt een stoertje! En een topper! Goed dat je het gedaan hebt hoor Juul!
En ook weer leuk geschreven: "...toen heb ik eigenlijk vooral een beetje gewacht tot het weer licht werd wat vrij lang duurde." haha! Mijn collega's keken me raar aan toen ik ineens begon te lachen...!
Ben heel benieuwd naar je brief ook! Veel plezier met Flo en tot skyps!

X

P en m

Juultje.....veel plezier met Florian en tot donderdag. We hebben er zin in.....x p en m

Gaby

Hoi Juul, Florian is onderweg hoor. Veel plezier de volgende dagen. Wat stoer van jou alleen in het bos.
Groetjes en tot gauw Gaby

Soof

Yeah, trost op je Juul! Je hebt het overleefd :-) Hopen op sneeuw? Nu al?
Heel veel plezier met Flo deze dagen

Soof

Hmm.. de helft van mn bericht wordt niet geplaatst. Anyways, ik heb nu ook Skype op mn pokkie: snel skypen?! XXXXXies!

olga

Juul, wat maak je veel mee en wat ben je stoer.
Er kan jou eenmaal terug in Nederland niks meer gebeuren. Fijne vakantie.

Wim Veldhorst

Hei Julia, Dus geen beren tegenkomen??? Gelukkig maar. Ik zal het Hielco doorgeven dan heeft hij ook geen slapeloze nachten meer. Hoop dat je hand snel geneest en de pijn te meevalt.
Vwb de sneeuw....vanaf volgende week goede kans op sneeuwbuien. Dus dat wordt dus hopelijk skiën, langlaufen, sleeën en beresporen zoeken. Veel plezier!!!! Näkemiin

an

Dag lieve Juul,
Jou reisverhaal weer met genoegen gelezen en ontzag voor de moed en doorzettingsvermogen.
Hoop snel weer getracteerd
te worden op een mooi verhaal!X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!