Aangekomen op de campus in Tornio

Na een heftig afscheid op Schiphol begonnen we aan ons avontuur naar Noord Finland. Alles verliep heel soepel, eerst de vlucht naar Helsinki die wat vertraging had door alle chinezen die geen Engels konden. Vervolgens namen we de binnenlandse vlucht naar Kemi. Dit was een verschrikkelijke klein vliegtuig met propellers en waar maar zo'n 30 a 40 mensen in passen heb ik overleefd (en dat met mijn vliegangst...). We hebben zelfs zo hard gelachen om mijn vliegangst dat ik gewoon pijn had in mijn buik. De andere aanwezige in het vliegtuig (zo'n 14 anderen) waren helemaal stil waardoor wij nog luidruchtiger leken. Voor de andere aanwezigen in het vliegtuig was het namelijk als een busreis. Bij aankomst verbaasde we ons vooral over de herfst die al in volle gang is. De bladeren zijn al aan het verkleuren en de temperatuur ligt al rond de 14 graden, Brrr... behoorlijk koud al dus.

We zijn eindelijk aangekomen bij ons verblijf. Er waren nog een meiden dus ik kwam alleen in een soort blokhut, bij Roel in het huisje waren er al twee vriendelijke Spaanse jongens waar we de eerste avond mee hebben gegeten. Rond een uur of 12 's avonds kwamen twee Nederlandse meiden(ook uit Nijmegen heel toevallig) en twee Poolse meiden. Dat zijn mijn huisgenoten voor de komende drie maanden. De dagen erna kwamen er nog twee Duitsers, twee Denen, twee Spanjaarden en twee Noren.

Wat de afgelopen week vooral opvallend was is dat de Finnen echt ongelofelijk vriendelijke mensen zijn maar wel pas als je ze aanspreekt of ze iets met je hebben anders zijn het extreem terug getrokken mensen. Ze kunnen zo tien minuten achter je fietsen zonder te bellen terwijl ze er eigenlijk langs willen(wat een geduld!!!!). En we hebben in ons huisje gewoon onze eigen sauna, super chill! Na het sporten of om lekker op te warden gewoon even de sauna in, hoe luxe is dat!

Maandag begonnen we eerst met een gezamenlijke lunch om 10.45uur. Iedere dag lunchen we om 10.45 met een warm uitgebreid buffet, super relaxt. In de middag begon onze eerste les, even wennen om weer in de schoolbanken te zitten en alleen maar Engels te horen maar je raakt er snel aan gewend. Het is een hele kleine campus waar we zitten er zijn ongeveer maar 50 Finse studenten van HUMAK op deze campus.

Ik had wel een beetje pech in het begin, want mijn laptop is stuk gegaan (tijdens het afscheid op Schiphol heb ik hem laten vallen, stom). En ik kan niet pinnen, gelukkig ben ik een hippe student met een credit card wat mij gelukkig heeft gered. En om het verhaal compleet te maken was ik ook nog mijn pinpas kwijtgeraakt want die had ik perongelijk in de Ikea in zweden laten liggen, maar die heb ik inmiddels weer terug gelukkig. Wat wel ongelofelijk leuk en gaaf is dat we zondag avond al voor het eerst het noorderlicht hebben gezien. Het was echt super gaaf om te zien. Het was ook uitzonderlijk dat we het nu a konden zien omdat het meestal wat donkerdere dagen moeten zijn. Twee dagen later was het er al weer dus we verwachten nog veel meer en betere momenten met name als we gaan hiken nog verder in het noorden over twee weken. Ik heb ook een nieuwe gadget gekocht voor het hiken namelijk een hardgemaakt mes nu is mijn uitrusting voor het hiken bijna compleet.

We zijn donderdag begonnen met kajakken. De ochtend begonnen we in het zwembad met een zwemtest en wat te doen bij kapseizen. Je moet jezelf dan los kunnen maken proberen de peddel en de kajak bij je te houden. Die ochtend les ging iedereen na het zwemmen nog even de sauna in. Toch raar hoor om tijdens schooltijd in de sauna te zitten. In de middag gingen we de rivier al op met de hele groep om in de rivier te oefenen met het kajakken. Dit verbaasde mij wel enigszins omdat die rivier super hard stroomt. Maar het was super chill om te doen, vrijdag ochtend gingen we weer om nog meer te oefenen. Volgende week gaan we oefenen met kapseizen in de rivier en leren hoe je elkaar dan moet redden en terug in de boot te kunnen als dat gebeurd. Die rivier is donder dus je ziet niks onderwater en het water is ongeveer 5 graden dus je hoeft het niet te doen. Je mag ook de redder zijn maar ik wil toch wel proberen te kapseizen moet toch wel een bijzondere ervaring zijn. Ik wil overigens ook de eskimorol kunnen over een tijdje, dan ga je kapseizen dus om met je kajak en dan weer terug boven water.

Nou nu maar eerst even uitrusten dit weekend, vanavond een goeie bar opzoeken, morgen lekker sporten en zondag naar de klimhal.

Geniet van het heerlijke weer in nederland! Tot snel!

Reacties

Reacties

Mamskie

Juultje, je hebt het goed voor elkaar! Genieten dus!!!
Blij met je fiets???
Dikke kus

Veerle

Juultje toch, laptop kapot(daar hebben we het nog over gehad) en je pinpas kwijtraken;)
Leuk verhaal en volgens mij ga je daar een fantastische tijd tegemoet!
Liefs, Veer

nina

klinkt al een heel avontuur juul leuk om te lezen!! nu wel jaloers, één ding wel mooi weer hier maar saai;) geniet ervan chickk!!! xxx

Gaby

Leuk verhaal Juul, lijkt me wel koud in het water, hoor wel hoe het verder gaat, groetjes en veel plezier

Stasia

Superleuk om je blog te lezen. Ik ga je helemaal volgen. Veel plezier!
En ja, hier zijn de kampen afgelopen. Even genieten van het lekkere nazomerweer!
Groetjes, ook van Martin, Stasia

Soof

Held van me!! Wat een avonturen heb je nu al beleefd, wauw!! De eskimorol... Zo stoer dat je dit durft! Ik kijk al uit naar je volgende blog. Veel liefs en kussen vanuit China xxxxxxx

Job

Ha Juultje! Echt leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt! Dat verhaal over Chinezen die de boel ophouden komt erg bekend voor ;-)...wij hebben met elke trein of vlucht ook steeds een uur vertraging.
Geniet er van!

X

Juul

Thanks voor jullie berichtjes, leuk dat jullie het lezen! XXXX

jose

Hoi Juul,

Net terug uit Canada, en vervolgens weer op naar Finland, naar je leuke en prachtige verhalen,..het nooderlicht,.. wauw..vorig jaar nog een documentaire over gezien.
Ik ga je volgen Juul, kijk uit naar je avonturen...
veel plezier,...en tot een later bericht, veel liefs...
José, ook groetjes van Peter

an

Wat een bikkel ,wat een enthousiasme, wat een heerlijkheid om jou verhaal te lezen!!!!geniet en veel plezier en tevens groeten van tante ada

Je lievelingslulloooooo ;p

Heey lul!

Wat leuk man, om jouw blog te lezen! Hopelijk schrijf je snel weer een nieuw avonturenverhaal. Heel veel plezier daar en tot over een paar maandjes :)

Dikke kus,
Mirjam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!